– Nyt hyvejää, Kajaanin seurakunnan diakoniatyöntekijä Teemu Räty sanoo hymyillen Ämmänpuronpuistossa.
Sanna Heinonen
Kuvaaja: Raija Närhi
Sen Lönnrotinkadun puolelle on syntymässä kirsikkapuisto. Osallistavan kirsikkapuiston
toteuttavat Variskankaan Martat ry yhdessä Kajaanin seurakunnan, SPR:n Kajaanin
osaston monikulttuurisen toiminnan ja Kajaanin Latu ry:n kanssa. Yhteistyössä
on mukana Kajaanin kaupunki. Osallistava kirsikkapuisto on osa Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden
ohjelmaa.
Kirsikkapuiston avoimia, toiminnallisia avajaisia vietetään 16.6. klo 18.
Toimintaa kesälle
Kirsikkapuiston tarina lähti liikkeelle puolitoista vuotta sitten.
– Näin unta kirsikkapuista ja siitä, miten siellä voi liikkua kukkahattu päässä, Variskankaan Marttojen Tuula Kärnä kertoo nauraen.
Se ei kuitenkaan jäänyt uneksi, vaan ajatus kirsikkapuistosta jäi kytemään. Kärnä otti
asian esille Myö yhessä -verkostoryhmässä, joka tekee maahanmuuttajayhteistyötä
Kajaanissa. Verkoston ydinryhmät ovat Kajaanin seurakunta, Variskankaan Martat,
SPR:n Kajaanin osastoton monikulttuurinen toiminta ja Kajaanin latu ry.
– Me kaikki innostuimme, Teemu Räty sanoo.
– Moni maahanmuuttaja on toivonut toimintaa kesälle sekä mahdollisuutta tehdä
puutarhahommia, Tuula Kärnä sanoo.
Ensin asiaa lähdettiin selvittämään Kajaanin kaupungilta, joka näytti vihreää valoa ja
mietti sopivan paikan. Variskankaan Martat lähetti hakemuksen kohdeavustuksesta Oulu2026-kulttuurivuoden ohjelmaan, ja osallistava ja tapahtumallinen kirsikkapuisto sai
myöntävän päätöksen.
Talkoolaiseksi saa tulla
Kirsikkapuiston ideaan kuuluvat puistopäivät ja yhteisöllinen toiminta. Kesäkuun
avajaisten lisäksi syksylle on luvassa juhlat. Kirsikkapuita hoidetaan talkoovoimin.
– Istutuksiin, kitkemisiin, tarvittaviin hoitotehtäviin, tilaisuuksien järjestämisiin ja
ohjelmanumeroihin osallistutaan talkoohengessä. Ajatuksena on, että tätä tehdään
yhdessä ja tämä on osallistava asia. Talkoolaiseksi saa tulla, Variskankaan Marttojen
puheenjohtaja Sirpa Haukijärvi-Korhonen sanoo.
Teemu Räty, Tuula Kärnä ja Sirpa Haukijärvi-Korhonen sanovat, että kirsikkapuisto
katsoo pitkälle tulevaisuuteen: toiveissa on, että alueella vietettäisiin myöhemmin hanamia
eli kukkien katselu -juhlia.
Myö yhessä
Myö yhessä -verkoston tähän mennessä isoin projekti on kirsikkapuisto. Myö yhessä syntyi kolme vuotta sitten Ukrainen kriisin myötä.
– Verkostolle on ollut tärkeää maahanmuuttajien kotoutuminen, osallisuuden lisääminen sekä se, että he voivat liittyä yhteisöihin ja löytää oman paikan, diakoniatyöntekijä
Teemu Räty kertoo.
Myö yhessä on avoin ryhmä, jossa toimintaa järjestetään matalalla kynnyksellä.
”Into on positiivista”
Kajaanin kaupunki on kunnostanut viime vuosien aikana Ämmänpuronpuistoa, ja
touko-kesäkuussa tehtävät uudet istutukset tuovat lisän olemassa olevalle hedelmäpuualueelle.
Kirsikkapuita tulee kymmenkunta Ämmänpuronpuiston Lönnrotinkadun puolelle.
– Into on positiivista. Alue koetaan omaksi ja sen eteen halutaan tehdä asioita. Tapahtumat
ovat kaupungin puolesta lämpimästi tervetulleita puistoalueille, Kajaanin
kaupungin hortonomi Hanna Pasula sanoo.
Kaupunki tekee istutuskuopat, toimittaa mullan ja hankkii taimet. Istutustyö tehdään
talkoilla, joissa kaupungin työntekijät ovat mukana ohjaamassa toimintaa. Puiden
kustannuksista vastaa Variskankaan Martat Oulu2026:lta saadulla avustuksella.
Istutettavien kirsikkapuiden ympärille tulee tukitolpat ja -verkot. Alueella säilyvät
frisbeegolf-mahdollisuus sekä hiihtolatu talvella. Ämmänpuronpuistossa on jo entuudestaan
hedelmäpuita.
